Vi styr och ställer, men inte över allt

Martin säger:

Vi, i västvärlden i alla fall, är vana vid att styra och kontrollera vår omgivning. Vi blir därmed lite vilsna när vi stöter på system som inte låter sig kontrolleras eller ens förutses.

Är det inte frustrerande att:
– Vulkanen är aktiv och att det påverkar oss. Europa kan inte använda sina flygplan under flera dagar. Det uppstår brist på produkter, mediciner och industrin tappar produktion. Människor är strandsatta långt hemifrån. Hotellen tar ut ockerhyror. Företag förlorar förväntade affärer osv.
– Ingen tycks kunna ge ett säkert svar på hur länge vulkanen skall fortsätta spy ut aska, en vecka eller ett år? Ökar eller minskar den vulkaniska aktiviteten?
– Vi kan inte stoppa eller kontrollera vulkanen.

Penicillin, e-postvirus, att släcka brinnande oljekällor, hjärttransplantationer, att flyga till en annan planet, kärnkraft, DNA-fingeravtryck, språk, att lagra information motsvarande miljontals böcker på en yta stor som ett knappnålshuvud, neurala nätverk, konstgödsel, differentialekvationer, laser, partikelacceleratorer, flyga i överljudshastighet… Det finns ingen hejd på vad vi människor lyckas med när vi väl bestämmer oss. Det har gett oss lite fartblindhet.

Insikten är att Vi inte kan kontrollera allt i vår omgivning. Det finns saker som påverkar oss som vi inte kan göra något åt, vi tvingas till villkorslös anpassning.

Dags för lite ödmjukhet och reflektion över hur vi i vår strävan att bli avancerade, effektiva och optimerade också har blivit sårbara. Eller i alla fall våra avancerade, effektiva och optimerade system. Plötsligt kan det ta en eller två dagar att resa från ena sidan Europa till den andra.

Förutom att alla nu hoppas att den vulkaniska askan skall upphöra så kommer man att försöka hitta metoder och sätt att flyga trots aska. Det handlar om att hitta gränsvärden där man kan flyga tillräckligt säkert. Man kan göra det genom att flyga på nivåer, platser och tider där koncentrationerna aska är låga. Man kan införa tätare tekniskt underhåll på flygplan och man kommer att få acceptera större osäkerheter i avgångs- och ankomsttider.

Det här är ett hårt slag för flygverksamheten och alla som är beroende av de tjänster som flyget medger. Det drabbar våra västerländska samhällen och livsstil.

Det är en del av priset vi får betala för att vi trots allt haft förmånen att ha de tjänsterna som flyget medfört under de senaste årtiondena. Vi har njutit av frukterna, men har också gjort oss beroende av dem.

Optimering sker på bekostnad av flexibilitet.
Vi påverkar vår omgivning, men kan inte kontrollera den. Bara delar av den och periodvis.

Men man skall varken under- eller överskatta problemens omfattning. Just är det stora problem för individer eftersom många tusentals människor är på fel ställen, de kommer inte hem. Framtida problem handlar snarare om problem för företag inom flygsektorn och de som är beroende av dess tjänster. Samt givetvis alla som jobbar inom dessa sektorer.

Att åka på flygsemester kanske inte är lika attraktivt längre. Det är ett litet problem för individen (som därmed inte reser till Grekland eller Thailand), men ett stort problem för resebolag, hotell och alla som jobbar inom turist- och resebranschen.

Om den vulkaniska aktiviteten avtar inom ett par dagar så kommer den gångna veckan att minnas som en skakning, hostning eller liten luftgrop. Vi hajade till, men lullade sedan på, tills vidare.
Om vulkanen fortsätter så kan den vara droppen som startade en omställning av våra västerländska samhällen. Nåja, i alla fall våra transport- och resvanor.

/Martin Hedberg

Related posts

8 Thoughts to “Vi styr och ställer, men inte över allt”

  1. Ja, Syrran min sitter fortfarande i Kalmar. Hon skulle åkt hem till England i fredags.
    Någon liten förhoppning om hemresa i morgon finns, men den är liten.
    Ett par dagars extra semester i Sverige. Trevligt, men dyrt då den inte längre är betald. Oroligt då man inte vet NÄR man måste ge sig iväg.. Alltså anpassar man sig, men till en viss gräns.
    Kanske vi i framtiden är mer beredda på att något kan sinka oss? Man kan ju hoppas. Att det kanske finns försäkringar för sådant, eller aktiviteter som träder i kraft och ger respit i naturstyrda förseningar. Det är intressant att se hur människor löser eller försöker lösa sina plötsliga tillkortakommanden i en sådan här situation.
    Följer utvecklingen med stort intresse..
    /Sky..

  2. Anneli

    Det finns väl i nuläget inte någon prognos som säger minskad vulkanaktivitet? Och vindriktningen spås i stort sett vara oförändrad en vecka framåt!
    Kanske är det ändå så att vi behöver tänka över vårt sätt att leva och förbruka resurser hämningslöst. Det går troligen är leva lite måttfullare och med lite eftertanke och ändock behålla ett väldigt gott liv. Det skulle troligen gagna oss allihopa! Ha en bra aprilsöndag med (fortfarande) askfri luft – passsa på att njuta av en skön promenad i den svala friska vinden! Anneli

  3. Kenta

    Bra sagt, det stämmer med min uppfattning om hur sårbart samhället är vid såna här händelser. Kanske en positiv sida är att vi lär oss att använda andra långsammare och mer miljövänliga transportsätt såsom tåg och sjötransporter istället.
    Man behöver inte alltid ha så himla bråttom.

    /Kenta

  4. Flightover

    Hej, jag har flyget som jobb och min lön. Det är väldigt oroväckande känsla att inte kunna jobba nu. All prat att inte komma med planen känns fel, min framtid är osäker. Ingen lön snart (A-kassa) om vulkanen fortsätter att hindra vårt flygande.
    Mvh ensamstående mamma.

  5. Bengt

    Jag tycker att det här är jättebra! Jag har själv dragit in på flygresandet maximalt och tar tåget i stället. Det är fullständig galenskap som folk håller på och reser, hela familjen till Thailand är ju standard numera. Varför ska man resa så förtvivlat? Det finns andra värden och som dessutom anstränger privatekonomin mindre.

  6. Det här hade inte varit något problem om vår Herre hade gett oss egna vingar att flyga med då han skapade oss..

    Fast vi hade ju varit lite begränsade vad det gällde utbudet till olika resmål. Antarktis hade kanske inte blivit så besökt. Man alla varmare breddgrader.

    Nå, man får väl vänta till man blir en ängel med att flyga då..

  7. Jag tycker också att det här är ett klart bevis på hur beroende folk är av flyget idag.
    Det är faktiskt lite skrämmande. Jag tycker dock vi ska tänka i första hand på alla dom som nu är utomlands och inte kan komma hem. Det måste vara en hemsk situation.
    Det här var ju inget dom räknade med när dom begav sig iväg direkt!

    Hörde t.ex. om en mamma med en 2 åring som tvingas åka buss från Grekland och hem till Sverige , det kan inte vara kul med ett sånt litet barn.

    Funderar lite över vad för konsekvenser det kan få om den där andra vulkanen dom pratar om också skulle få ett utbrott?

  8. Joe

    Flightover: Är det så illa för er piloter som Michael Moore beskriver det i sin senaste film ”Capitalism – A Love Story”? Eller gäller det bara i USA att piloter tjänar som en lokalvårdare i Sverige?
    Hur blir det för en pilot som måste gå på a-kassa i så fall? Måste bli ett himla pengabortfall med tanke på den låga a-kassan, eller?
    Jag hoppas du får börja flyga snart igen. Personligen är detta ett riktigt ”wake-up call”. Moder Jord spänner musklerna, då är vi inte kaxiga precis.

Kommentera