Ta det nu försiktigt!

Av Martin Hedberg

Idag är det en av de stora resedagarna här i landet. Vi reser med flyg, tåg och, skulle jag gissa, främst bil. Eller säg så här: Om det är någon gång som vi gärna hoppar in i bilen så är det vid julresor, skid- och sommarsemestrar. Anledningen är uppenbar: Man är fler som skall till samma ställe (det blir billigare totalt än om man tex tar tåget) och man skall ha med sig en massa prylar, både fram och hem.

Så, det är många på vägarna och bar det i sig gör att riskerna för att varje fordon ökar (Givetvis ökar totalen därmed också). I vissa situationer minskar dock riskerna med många fordon: Det är helt uppenbart att man inte kan köra fort. Det kan i och för sig bli fler kollisioner, men resultatet blir främst plåtskador, inte lika allvarliga personskador.

Men idag ställer vädret till med ytterligare problem. Dels för att temperaturen stiger, dels för att ett nederbördsområde passerar över landet. De väderrelaterade problemen kommer främst att vara i södra Norrland och nordvästra Svealand. Men även norra Norrlands kustbandet drabbas av den obehagliga kombinationen regn på kalla vägbanor. Därtill blir det blåsigt i norra Norrland samt i Jämtlandsfjällen.

Kruxet är att det har varit kallt, men att temperaturen nu stiger. Det räcker egentligen, eftersom fukt från luften kondenserar på marken. Men nu kommer det dessutom alltså att komma regn/snö/snöblandat regn. Det fryser till is när det träffar marken.

De som ansvarar för halkbekämpning kommer att ha mycket svårt att hinna med att parera problemen i takt med att de uppstår. Det lär inte bli lättare av att även deras framkomlighet påverkas negativt av att det är många resenärer ute.

Och tittar man på vilka resurser som finns att tillgå så kommer säkert en del att tvingas arbeta med bärgning och annan hantering av olyckor istället för att hinna lägga tid på att förebygga olyckor.

Så kommer vi då till den stora insatsen som vi vanliga resenärer kan göra: Ta det försiktigt! Starta i god tid. Var på gott humör. Undvik omkörningar (Om det är en kö på 500 bilar så vinner man inte så mycket tid på att köra om tio bilar. Däremot ökar man riskerna för olyckor markant).

Givetvis har man bra vinterdäck på bilen och har packat förnuftigt. Jag menar inte bara på taket utan inne i bilen. Ta en fundering på hur föremål inne i bilen skulle röra sig/skada passagerare vid en krock eller dikeskörning. Grejer ligger då inte still utan flyger då omkring inne i bilen!

Denna uppmaning gäller i synnerhet folk i bilar av kombimodell. Lägg tunga och hårda saker lågt. Använd lastnät och/eller surra fast lasten. Vad är det för poäng med att klara livhanken med hjälp av stark kaross, säkerhetsbälte och airbag om man ändå bryter nacken på grund av en slalompjäxa som kommer flygande inne i bilen?

De allra flesta resor gå bra och sker utan incidenter. I en del fall för att man haft tur, men i de allra flesta fallen för att man varit förutseende, riskmedveten, rutinerad och erfaren. Nu kan man inte alltid för alla dess på en gång, men man kan i alla fall lägga lite extra krut på att vara förutseende och att vara på gott humör.

Ha en riktigt bra dag!

/Martin

      

About author View all posts Author website

Martin Hedberg

9 CommentsLeave a comment

  • Tror faktiskt de flesta vet riskerna gällande trafiken och hur man tar sig till olika platser utan att de ska bli skador m.m. Tycker det är bättre om folk får tänka själv istället för att någon påminner en hela tiden om saker och ting. Ingen lyssnar på en besserwisser Martin..

  • Hejsan!

    Malle: Martin är ingen besserwisser.Han gav oss goda råd och en uppmaning att köra försiktigt i jultrafiken, vilket betyder att han tänker på sina medmänniskor,vilket alla borde göra i trafiken med tanke på att det finns en hel del egoister.
    Det som ställer till olyckor är alla dessa vansinnesomkörningar (har sett en hel del själv) eller att man ligger för nära (håll avstånd),och snälla ni!alkohol och bilkörning är ingen bra kombination, avstå alkohol om ni kör i jul.
    Jag vill önska Martin och alla andra här i Sverige en riktigt god och skön jul! kram på er…..

  • Malle, du tar alltså för givet att alla inser riskerna i trafiken, och även tar dom i beaktande?
    Hur kommer det sig då att man nästan dagligen ser fordon vars förare verkar ha en övertro på sina fordon/sin egen förmåga, eller vad det nu kan vara som får dom att meja sig fram i raseri i vinterhalkan.
    Du gjorde alltså den klassiska tabben och trodde att alla andra tänker som du.. alternativt tog du åt dig av Martins indirekta kritik?
    Sen tror jag att Martins kommentarer mest var riktade till dom som inte har insikt i riskerna att ge sig ut i trafiken såhär i juletider.
    Jag tyckte det var intressant att läsa om den riskfyllda trafiksituationen vi har framför oss nu i julhelgen.

  • Tack Martin! Här i Sollefteå kom det till exempel lite underkylt regn i morse. Jag sprider länken på Facebook för det skadar aldrig att påminna varandra. Det räcker inte att de flesta vet om riskerna, man behöver hålla det levande också. Trots allt så inträffar det fortfarande många allvarliga olyckor och i de allra flesta fall beror detta på föraren.

    God Jul!

    Och må vi i möjligaste mån slippa salt på vägarna vilket jag anser gör mer skada än nytta.

  • Blåsigt och duggregn kring Luleå så det blir nog hala vägar?
    Jo Martin det är bra att du tar upp detta med säkerheten på vägarna är själv yrkeschaufför och är dagligen på vägen och jag är då inte förundrat av att det händer olyckor så som vissa människor beter sig i trafiken.

  • …och snälla ni tänk på hundar och katter och andra små djur, en 6-kilos-vovve (som jag har) kan bli en flygande projektil vid en tvärbromsning eller i värsta fall krock – så ha dem i bilbur eller sele

  • God Jul allihop!
    Det blev en grön jul i södra halvan, kanske inte så oväntat. Men för den som vill ha snö o kyla finns det hopp. Kung Bore verkar vakna runt årsskiftet, och första veckan i Januari ser ut att bli kall i nästan hela landet.Men modellerna har ju ändrat sig förr.

  • Eller som min gamla bilskolelärare sa i början av 60-talet, det är inte bilen det är fel på, det är omdömet som sviker på den som sitter bakom ratten vid en olycka.
    Då hette det att man ska ”anpassa hastigheten efter rådande omständigheter”.
    Ha en God Jul och tänk som min gamla bilskolelärare.

  • Martin tar upp flera delar av säkerhet i trafik. Det är bra. Det som jag märker i min umgängeskrets är att många glömmer hur de packar in i sina bilar. Det är ofta som hårda och mindre ting blir sist inlagda i bakskuffen (läs kombibilen). Det är, precis som Martin skriver, en jätterisk att något kommer farande vid en inbromsning som en projektil då packningen inte blev gjord på ett vettigt sätt. Gör gärna ett inslag i något tv-program om hur, till synes ofarliga saker blir till projektiler som skadar så att människor blir mer insiktsfulla om riskerna.

    Fortsatt Go jul