Kan du läsa det här så…

Klart.se utan Martin Hedberg på förstasidan

När jag var yngre så var det inte ovanligt att folk använde bildekaler för att uttrycka sina åsikter eller sitt sinne för humor. En av dessa dekaler löd ”Kan du läsa det här så kör du för nära”. Den finns säkert ute i trafiken än idag. Det var både lite roligt och kanske också sant. Eller så här: Om det var sant så var det också roligt -och på riktigt.

Idag finns det ju andra, främst digitala, sätt att utrycka såväl åsikter som sitt sinne för humor. Den digitala världen skapar även stora möjligheter att testa olika saker och möjligheter.

Om du läser detta så har du kommit hit via sökmotor eller direktlänk.”

Det är inte så mycket humor, men troligen sant. Humorn ligger i att de som ser nedanstående bild, dvs förstasidan på klart.se utan mig, inte har en direkt länk till att få svaret på varför just den länken inte finns.

Klart-Ma.002I vanliga fall har vi en väsentlig del av trafiken in till denna blogg via klart.se. Men nu testar vi att ta bort mitt ansikte och direktlänken till bloggen från sajten. Om du trots detta läser denna text så har du uppenbarligen hittat hit i alla fall.

På klart jobbar vi just nu frenetiskt med att utveckla såväl prognoserna som en ny app för iOS. Därefter vidtar arbetet med att skapa en Android-app, modifiera sajten, bygga om mobilsajten. Och givetvis laga buggar och uppdatera alla dessa system allteftersom.

Som ett led i detta funderar vi på vilken roll jag, Meteorolog Martin Hedberg, har och skall ha i sammanhanget. Är det för att skriva dagliga texter om vädret i Sverige på en blogg, att twittra, vara aktiv på Facebook mm. Hur mycket av jobbet behöver vara publikt och hur mycket bakom kulisserna?

Samt i vilka kanaler? Hittills har jag ju bara synts på sajten, inte på apparna. Det har varit lite inkonsekvent, men fungerat i alla fall. Vad behöver ni besökare och hur skall vi tillgodose det? I vilken mån skall jag skriva brett om såväl väder som klimat? Skall jag bara prata om sol och regn och skippa det andra? Var och hur skall jag då resonera om det? Kan jag vara mer fri i ordvalet om jag inte gör det via direktlänk från Klart? Är det intressant i någon mening?

I frågan över vad sajten klart.se behöver så kom jag på att jag skulle slakta en helig ko. Eller i alla fall någon form av djur: Mig själv, eller rättare sagt min egen publika närvaro på sajten. Skulle det slå bakut så är det ju inte värre än att det är rätt så enkelt att återuppstå som en direktlänk.

Men tills vidare så får ni konsumera mina tankar som vanligt här ifrån martinhedberg.se

/Martin

About author View all posts Author website

Martin Hedberg

21 CommentsLeave a comment

  • Tja, jag hittade, men det är kanske föga förvånande då jag får ett mail om det.

    Profilen som började med Pohlman och sedan dig Martin ÄR Klart.se, tycker jag. Instinktivt känns det negativt att dela på det.

    • Min åsikt tre dagar senare. Klarar sig bloggen utan klart.se så kör på!

      Har träffstatistiken förändrats något?

      • På trafiken på klart så har vi dagliga variationer som kan ligga på +/-10% eller mer. Det gör att det krävs mer än tre dagar för att dra slutsatser om trafiken till Klart har förändrats till följd av förändringen. Till det måste man ju dessutom lägga alla andra saker som påverkar trafiken, tex säsongsvariationer, exponering i andra media, konkurrenter, konvertering från web till mobil och inte minst vädret i sig.

        Nej, det handlar nog snarare om en långsiktig upplevelse av vad sajten står för. Om man bara ser det rent krasst till pengar så rullar ju annonserna på som vanligt. Nu finns det till och med en yta till för en annons 😉

        Däremot ser jag ett tapp i trafiken hit in till bloggen. Men annat vore väl konstigt eftersom en hel del av trafiken in kom från Klart. Tappet är dock inte lika stort som jag trodde det skulle bli. Det tyder på att folk letar sig hit i alla fall, trots att länken från klart inte finns. Det är ett bra betyg 🙂

        Förutom att spara martinhedberg.se som en direktlänk så kommer kanske fler att lägga upp länkar in till bloggen från sina egna bloggar och sajter.

        • Tack, träffarna ser man ju aldrig som läsare och antal kommentarer i en artikel går inte att avgöra någonting på.
          Reklamen får gärna utvecklas på Klart.se. 🙂

          • Att den kan få hållas där bäst den vill, om man slipper den här. 🙂

          • Generellt faktiskt, men speciellt den typ som funnits på Klart ett tag. Reklam som förstör min upplevelse, den som täcker eller flyttar hela sidan är värst. Där näst när det blir för mycket animeringar. Påminner om när html slog igenom i mitten av 90-talet och alla som byggde en site evisades med mängder av animeringar. Intrycket blev barnsligt rörigt då och det blir lika barnsligt rörigt nu. Det går att ha reklam på ett snyggt sätt, den behöver inte vara påträngade eller påminna om ett lekrum för barn.

  • Enligt prognosen från i går kväll skulle det bli soligt och regnfritt i Lund idag. Facit? Påmulnande framåt em med regnskurar. Kan man inte ens förutsäga vädret ett dygn framåt så är det nåt som står allvarligt fel till, eller vad säger du, Martin?

    • Håller med om att det inte ser bra ut. Problemet uppstår då vi lägger för stor vikt vid detaljer i punktprognoser och inte tittar på omgivningen.

      Helst skall man kolla ”omgivningen” i 2+1+1 dimensioner. Med detta menar jag att:
      2: Kolla hur vädret ser ut i den geografiska omgivningen, ett par kilometer kring platsen du är intresserad av.
      1: Är tajmingen korrekt? En prognos ett par timmar framåt kan lätt slå fel med någon timme.
      1: Hur ser prognoserna ut i olika vädermodeller? Spridningen mellan dem ger ett mått på osäkerheter och hur säker man skall vara på prognosen.

      Tyvärr så är de vanligaste prognoserna, punktprognoser, av just den karaktären att de ger en falsk bild av exakthet eftersom det bara är ett nålstick, en singuläritet, istället för en nåldyna i fyra dimensioner. 🙂

      En början att slippa missförstå/bli besviken över punktprognoserna är att i alla fall kolla kartorna, tex: http://www.klart.se/nederb%C3%B6rd/ Då får man en bild av hur prognosen ser ut i 2+1 dimension, geografi och tid.

  • Personligen så tycker jag att en riktig person med egna kommentarer bakom prognoserna är det som tillfört klart.se något mer än andra väderlekstjänster.

    Prognosernas träffsäkerhet är fortfarande det viktigaste, men med dagens utbud av e-tjänster behövs något extra, det tillförde du som person med kommentarer. Tyvärr tror jag inte att jag kommer att leta mig till din blogg framöver då det inte är integrerat med klart.

  • Hej Martin

    Jag saknar dina kommentarer i samband med att man tittar på prognosen. Har speciellt gillat dina kommentarer runt själva väderprognoserna senaste veckorna, kan verka enkelt och att man kan se mycket via själva prognoserna, men det tillför en ”mänsklig” faktor som jag gillar. Gillar också djupdykningarna runt fysiken runt vädret.

    Om jag måste gå separat till din blogg så kommer det förmodligen inte ske mer framöver, iallfall inte i närheten så ofta som jag kollar vädret på klart.se

    Ser fram emot de nya apparna, hoppas vi kan få med dina prognoser och tankar även där! (främst Android! :))

    Mvh
    /Roger

  • Jag trodde första att du fått sparken, men nu har jag hittat bloggen. Fortsätter läsa den trots behovet av några extra klick.

  • Själv gör jag fortfarande som jag har gjort i flera år, nämligen klickar på adressfältet och trycker på tangenterna P och Enter, eftersom adressen pohlman.klart.se är sparad i webbläsaren.

    Förut fanns det en länk från bloggen direkt till väderprognosen för Stockholm och då brukade jag ofta klicka på den, men sedan den försvann har jag nästan helt och hållet slutat att använda Klarts prognoser.

  • Principen du beskrev påminner mig om den som en vän till mig tillämpade då han på Facebooks allmänna logg eller vad det nu heter meddelade att han gjort en rensning i sin vänlista, och instinktivt slogs jag av rädslan ”tänk om jag är en av de borttagna”, innan jag läste avslutningen på meddelandet, som löd ”ni som ser detta meddelande behöver inte oroa er”. Intressant det där att man inte från början tänker på att om man ser ett meddelande på sidan i fråga så borde det vara självklart att den inte försvunnit för en, men som vanligt är man alltid som klokast i efterhand:)

  • Hittade in hit men tycker länken ska finnas kvar på klart.se

    Nu är klart.se opersonlig, tråkig och man lägger mer märke till den, nödvändiga, men störande reklamen. Nepp in med bilden och länken igen. Bloggen tillsammans med klart.se var det som särskilde er från konkurrenterna. Vissa ”darlings” är värda att behålla……

  • Väder finns överallt och lättillgängligt via webbsidor o apparat (och nu även med kortprognos från TV4 på Instagram).

    Det som kör Klart.se unikt är meteorologen som kommenterar väderläget och vad som är på gång. Sluta absolut inte med det utan lyft fram det ännu mer i konkurrensen med andra vädersidor!

    Tryck på kommentarer om väderläget och hur det kommer att utvecklas om ca 7-10 dgr med sannolikskommentarer osv.

    En app som visar ett värde om 10 dgr ger inte alls samma tyngd som en professionell analys!

  • Även jag hittade hit så småningom gm Google. Men innan dess fanns lite funderingar: Martin sparkad, jag själv utesluten (hur det nu skulle gå till), mm. Skickat flera mail till Klart men inget svar. Skönt att gåtan är löst. Kommer i forts att besöka både Klart.se o Martins blogg. Det har varit något som saknats sedan länken försvann.

  • Jag använder klart.se som app därför att den är tydlig och bra men kunde lika väl valt en annan app. MEN – jag gick ändå till http://www.klart.se några gånger per vecka för att få läsa dina kommentarer om väderläget. De har varit lärorika och personliga och skiljer sig från mycket annat ytligt skit som finns på nätet. Jag hade hoppats på att klart.se skulle utveckla den delen – inte skrota den?!!

Lämna ett svar till Martin Hedberg Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *