Kompetensutveckling Heavy EcoDriving

Kompetensutveckling Heavy EcoDriving

Idag är jag en av föreläsarna för STR:s kompetensutveckling för landets utbildare på tunga behörigheter. Aktuella ämnen som behandlas under dagen berör YKB (Yrkesförarkompetensbevis), Heavy EcoDriving och aktuell lagstiftning.

Jag talar om förhistoriskt klimat, antropogen klimatpåverkan, extremväder, resilienta system, anpassning, minskade utsläpp, geopolitiska och ekonomiska konsekvenser, teknikskift mm.

STR utbildningPå bilden har jag kommit fram till Geoengineering, en av de mindre önskvärda lösningarna på klimatproblemen. Även om vi inte vill dit så driver oss själva i den riktningen att det till slut är mer eller mindre oundvikligt. (Nåja, SRM är inte önskvärt, men att ta bort och binda atmosfäriskt koldioxid är bra. Dock är det senare dyrare och långsammare än det första…)

Vi talar om vad som krävs för att minska klimatpåverkan, vad som kommer att vara hållbart, såväl inom miljön som inom affärsverksamheter och att man strategisk sett har att vinna på att hålla sig välinformerad och ligga ett par steg före alla andra.

Åhörarna är utbildare inom tung trafik och utbildningen ingår i en tredagars kurs arrangerad av STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

/Martin

Detta inlägg har en kommentar

  1. Ecodriving fungerar även på järnvägen och har en betydande potential. Och den är gammal, redan på ånglokstiden fik lokförare och eldare dela på en ”kolpremie” när det gjorde av med mindre än genomsnittet för loktypen i fråga.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

Stäng meny
%d bloggare gillar detta: