Jo nu stiger temperaturen i luften i Götaland och södra Svealand. Men vägarna (asfalten) är fortfarande kall. Och den kommer att vara det ett bra tag till eftersom det varit kallt så länge. I vägbanan kan det vara både 10 och 15 minusgrader.
Uppifrån så smälter snön, nerifrån kyler vägbanan. Resultat: Istället för asfalt eller hårt packad snö så får vi en isbeläggning på ytan av vägarna.
Det behöver dessutom inte ens vara så att det är plusgrader i luften (som ju uppenbarligen töar snön). Vattenånga kan kondensera från luften direkt ner på vägen. Förutsättningarna för detta råder när luftens daggpunktstemperatur* är högre än vägens temperatur. Ju varmare och fuktigare luften är, desto lättare kondenseras vattenånga ur den på kalla ytor. (Observera att det handlar om skillnaden mellan luftens daggpunktstemperatur och markens temperatur.)
I och med att vägbanorna i många fall håller en temperatur på omkring -10 och luftens daggpunktstemperatur just nu är omkring noll grader i Götaland och delar av Svealand så blir det snabbt frostpåslag på vägarna med halka som följd.
Frosten kan antingen vara vit (rimfrost). Den syns och är inte lika hal som den genomskinliga frosten (klaris). Den senare är den riktigt förrädiska.
Kör varsamt!
/Martin
*Daggpunktstemperaturen, Td, är ett mått på luftens fuktighet. (I bland säger man bara Daggpunkt.) Det är till den temperaturen man måste sänka luftens temperatur, T, innan dagg/frost kondenseras.
Td är alltid lägre än T. Vanligtvis skiljer det 2-10 grader.
En låg Td betyder att luften innehåller mycket lite vattenånga. En stor skillnad mellan T och Td betyder att luften är torr. Om T och Td är lika så är luften mättad, 100% luftfuktighet.
Kan inte tro att snö på mitt tak blir tyngre av att smälta.
Körde Göteborg – Malmö ToR, kvällen/natten 26/27 feb. Tung last på bil och släp, c:a 35 ton, ensam på vägen testade jag väglaget med några bromsprov.
Till synes bra väglag men ….., trots detta tog det lugnt. Det är alltid det som finns mellan ratten och ryggstödet som bestämmer hur resan skall sluta.
PS Våren är i antågande, håll ut. DS
jag vet inte varför snön blir tyngre,men jag tror att den innehåller mer vatten när det blir varmare.Men om man skottar blötsnö så känner man ju att den är mycket tyngre än kall pudersnö.
Till Christophe.
Nej, snön kan ju inte bli tyngre av att smälta, det är ju samma mängd vatten..
Skillnaden finns mellan blötsnö eller minus-snö när den fallit..
Till PeGe
Bra tänkt och agerat! Vägarna är förfärliga nu. Vår, ja tack!!
Martin..
Nu har i alla fall de hemska istapparna smält bort! Antar att det blir väder för nya sådana i veckan som kommer 🙁
Hej,
Det blir markant halkigare när iskristaller närmar sig 0 grader C. Det beror till största del på det vattenliknande skickt som ligger på alla iskristaller i kontakt med luft. Under -35 grader C är det vattenliknande skicket nästan helt borta. Den kraftiga tillväxten sker från -6 grader C och uppåt. När man kramar en snöboll så är det oftast detta vattenliknande skickt plus fritt vatten på isytorna som förenas och då det nu försvann en del av den fria ytan så låser vätebindningarna mellan vattenmolekylerna i den vanligaste hexagonal struktur som iskristaller är uppbyggda av. När du åker skidor eller skridskor är det vattenliknande skicket som är huvudansvarigt för låg friktion. Tryck och friktion hjälper också till men till betydligt mindre del.
Hoppas det kan vara något att tänka på, just det bra däck skall man också ha, helst tillverkade för nordiska klimat.
MVH
Niclas