Att cykla eller inte cykla?

Det är för närvarande ett par plusgrader på platser som det inte brukar vara det så här års. Lapplandsfjällen till exempel. Överhuvudtaget var det under söndagen relativt likartade temperaturer i landet -undantaget ett rätt stort område i Norrbotten.

Norrbotten var det överlag omkring -10. Men resten av landet, inklusive fjällkedjan, hade nollgradigt, från två-tre minusgrader till två plusgrader.

Men det har varit kallare och det finns gott om snö. I alla fall i Norrland och nordvästra Svealand.

På detta skall vi nu lägga uppluckrade nederbördsområden, regn och snö, som driver in med västliga vindar.

Det ger goda förutsättningar för något dåligt. Jo, här lägger jag till med en värdering. Det är sällan det är bra med regn på ytor som håller minusgrader. Det fryser på och blir kompakt is. Det behöver inte vara tjockt med is, det är översta ytan som är hal.

Även om det inte regnar så kan det bli ishalka. Det är fukten i luften som kondenserar ner direkt på de kall ytorna.

På många platser, främst från Södermanland till Dalafjällen till Västerbottens läns kustland, är det därför utfärdat en klass-1 varning för isbeläggning som till följd av underkylt regn. Varningen gäller främst under måndagsmorgonen.

Jag hade tänkt cykla, men har inte monterat på dubbdäcken än. Det är just bara i dessa tillfällen som man verkligen behöver dubbar (och jag pratar om ståldubbar) på cykeln. Får se hur allvarligt det blir med ishalkan i morgon bitti. 🙂

/Martin

PS. Får man cykla med dubbdäck på Hornsgatan i Stockholm? DS.

Related posts

8 Thoughts to “Att cykla eller inte cykla?”

  1. joppen

    Blir det sådana här vintrar med ishalka istället för snö så kan vi plocka fram isjakterna och ställa av bilarna vintertid,då behövs det inget salt på vägarna heller..!!

  2. Nicke

    På tal om regn; Jag vet att det kan regna vid minusgrader, men kan det verkligen göra det vid -20? :

    http://img21.imageshack.us/img21/5605/namnlssw.jpg

  3. Fredrik

    En skräckhistoria.
    I januari förra året cyklade jag 3 mil till en föreläsning, som varade jättelänge: “Måndag 24 januari
    Föreläsning Torngårdslokalen, Gräsgård
    Gravplundring och öländskt guld med Karl-Oscar Erlandsson. Kl 19” När jag skulle hem igen i mörkret hade de tidigare våta vägarna frusit och det hade börjat blåsa.
    Noll grepp! Breda däck, så balansen gick att hålla, men sakta blåste jag upprepade gånger ner i diket, eftersom jag inte kunde styra emot. Helspänn hela tiden! Så halt att jag inte kunde ens sparka mig fram.
    Till sist kom jag på att jag kunde cykla på fel sida av vägen, och på så sätt använda vägens lutning från mitten för att kompensera blåsten. Jag var ett totalt nervvrak när jag kom hem mitt i natten, efter 100%-ig koncentration i 2,5 timme eller så. Glömmer jag aldrig!!

  4. Henrik

    Dags för en kommentar angående regn vid flertalet minusgrader, Martin. Då det förekommer ofta på din prognos, alltid i slutet på 14-dagarsprognosen. Har sett det många gånger i Götaland, glömmer du byta symbol Martin?

    Martin: Jag ifrågasätter själv prognosen. Det kan regna när det är minusgrader och det går att göra prognoser på. Men att förutspå något så extremt som -20 och regn en vecka i förväg tyder på något annat än prognosskicklighet.
    Jag har fått ett rätt så tekniskt svar från våra tekniker. Det handlar om hur man mappar prognosdata med olika symboler. Misstaget kommer att åtgärdas under dagen.

  5. Henrik

    Fåglum; så bra, då har jag en anledning till varför jag åker 4,5 mil till jobbet. Jag är rörelsehindrad. Har alltid saknat bra argument till mitt bilsvineri.

    Martin: Jag förstår att det var ett skämt från Fåglums sida, men den kan uppfattas som stötande. Jag tog bort kommentaren.

  6. Henrik

    Så bra, misstänkte att det var något annat än väderknas med regn vid så låg temp….
    Iof var det väl inte så stötande, sedan är det ju många som knappast kan åka bil ifrån landet till staden. Hade bara vägverket tvingats bygga cykelvägar när de bygger bilvägar så hade det varit betydligt fler som tagit cykeln även utanför tätorten. Nu kör jag hellre barnen än låter de gå eller cykla längs riksvägen.

  7. Fåglum

    Och ju fler som tänker så, ju svårare blir det att cykla, och för de cyklister som framhärdar.
    Måtte ha fått afasi – förstår inte hur det jag skrev kan vara stötande. Litet för mycket sanning på en gång?

    Martin: Den första meningen står troligen de flesta bakom: “Man ska alltid cykla om möjlighet finnes.”
    Problemet var att säga att “Bilar är till för rörelsehindrade.” Det är för det första inte sant, för det andra så kan det uppfattas som stötande och uppenbarligen lite provocerande.

    Nu står det här igen, men nu i en ny kontext.

Leave a Reply