Greta starts sailing

Malizia II in Plymouth, August 14, 2019

At 1500 GMT today (17:00 CET) Greta Thunberg, Boris Herrmann (skipper), Pierre Casiraghi (founder of Team Malizia), Svante Thunberg (Gretas father) and Nathan Grossman (filmmaker) will start their journey to sail from Plymouth to New York.

When you sail, the weather and ocean conditions are interesting, and very dynamic, conditions and boundaries. It is like a framework that sets the rules for your speed, comfort and safety. At the moment and in the future.

The weather changes all the time and as the ship moves it adds a dimension to the change. And it makes the forecasting very interesting. You don’t have to be a meteorologist or weather-geek to appreciate the conversations about how the atmosphere and ocean might, or might not, develop. At home or the office most people hardly notice small and large shifts in the weather. At sea it sets the rules.

Weather is not a mechanical system. No matter how much knowledge or powerful computer you have, you can never be certain about the development of the weather. But you can calculate the most probable development and different envelopes of evolution.

With these at hand, and knowing of how fast you can sail your yacht with different sails at different windspeed, and wind directions, you can calculate where you might be a couple of hours, or days, ahead. -But you have to take into consideration all the small steps in-between. This is called ”routing”, to navigate with respect to weather, waves and currents.

Different team have different goals when they sail. Is it to set a world record, to win a competition or to avoid storms, icebergs, waves and other harsh or dangerous conditions? If the goal was to gain speed you might consider heading north, to make use use of the intense low-pressure located between Ireland and Iceland now and over the weekend.

But the priority of this journey is 1.Safety, 2.Safety and 3.Safety. It will be hard and uncomfortable enough anyway for Greta, Svante and Nathan who has none (Greta) or only limited experience from off-shore sailing like this. The decisions from Boris Herrmann of how they will navigate will of course reflect this. 

Someone compared the interior of the yacht to a tin can. It is a somewhat misleading metaphor. A tin can is nowhere near as optimised as this yacht. The tin can is for instance way too heavy in relation to its task and the environment it experiences. The boat is built for high speed sailing and you don’t add anything unless it brings speed or is necessary for safety. Paint for instance.

I was in contact with the team earlier today and they will take a somewhat southerly route. Not as far south so they reach the Trade winds, but just south of the Great circle between Plymouth and New York.

Malizia II preliminary routing from Plymouth to New York. August 14, 2019.

Right now, south of England, they will experience a 260/20(30) kts wind (i.e westerly wind, average speed 20 knots, gusts reaching 30 knots). It is close to head-wind so they will have to go SSW. North of Spain they will turn westward towards the Azores. 

In meteorology the Azores are forever connected to sun and calm weather via the name ”The Azores High”, the North-Atlantic subtropical anticyclone. Right now there is a High centered over the Azores. But as Malizia II gets closer this weekend this has changed to low-pressure, a cold front and rain.

If it ain’t climate it is weather. Or ”Climate is what you expect, weather is what you get”. Now if you  try to imagine unprecedented fast and very large climate changes. What kind of weather will we get in the future? Oh, btw, the future is already here. And the change accelerate.

Yours,
/Martin

About author View all posts Author website

Martin Hedberg

12 CommentsLeave a comment

  • På vilket sätt accelererar klimatförändringarna? Är det inte bara klimatmodellernas prognoser som accelererar?

    • Vi har haft ett relativt stabilt klimat I nästan tolvtusen år. Men nu sker förändringar och takten är exponentiell. Förändringarna, alltså de som observeras, accelererar. Havsnivå, temperatur, glaciärasmältning, försurning, förlust av biologisk mångfald…

      • De romerska och medeltida värmeperioderna är väl inte helt klarlagda? Det intrycket får man när man läser ”Klimatet och människan under 12.000 år” av Fredrik C. Ljungquist i alla fall.

  • Jag tycker i grunden det är bra att unga människor engagerar sig och jobbar för det dom tror på, dock är det ju knappast så att Greta gör allt detta själv utan hon har mycket folk bakom sig som driver på. Hon har dessutom fel i sak när hon påstår att det finns en ”klimatkris” orsakad av människan.

    Och den här seglingen över atlanten, den är lite av ett politiskt jippo tycker jag.. Det är säkert en väldigt spännande och intressant upplevelse, men om man nu propagerar för miljömedvetenhet, minskad konsumtion och ett hållbarare sätt att resa, så rimmar ju detta lite illa med att resa över atlanten i en extrem tävlingsbåt sponsrad av en biltillverkare och en lyxproduktkoncern i Monaco. Hur många vanliga människor har tillgång till ett sådant färdmedel? Hur många har tid och pengar för en sådan här två veckors resa? Samt två veckor tillbaka..? Nä, det enda Greta visar med det här, det är att miljövänligt resande det är tydligen bara något som de allra rikaste har möjlighet till.

    • Kan du inte reflektera över att dina tidigare kommentarer och påståenden här på bloggen har ifrågasatts på ett sätt som får vem som helst att snarare tvivla, än bejaka, det du skriver?

  • Miljövänligt resande behöver inte vara dyrt, det har jag pysslat med i hela mitt snart halvsekellång liv, låt vara att det till större delen inte skett med medvetenheten om klimatförändringarna. Och jag tillhör med svenska mått mätt skiktet låginkomsttagare. Även om jag är liten i världen, så gör min och alla andras många små insatser stor verkan. Gretas förutsättningar är större än mina och många andras, men det faktum att hon har möjligheten, och utnyttjar den, gör stort intryck på mig, och jag önskar henne all lycka.

    • En politiskt hyckleri av sällan skådat slag, är vad denna segling är. Sponsringen har jag redan nämnt.. Sen har vi själva segelbåten och tillverkningen av den. Kolfiber, som båten är tillverkad av, ger extremt mycket miljöpåverkan. Och sedan efter resan över atlanten skall båten tillbaka och för det så skall 5 (!) nya besättningsmedlemmar flygas över till USA för att ta hem båten. Faktum är ju att det totala utsläppet av CO2 hade blivit avsevärt mindre om Greta bara hade köpt en flygbiljett över atlanten istället. Något att reflektera över kanske..

    • Privat: Solpaneler, vindkraft, cyklar, äter eco/krav/närodlat, låter bli industrikött, renoverar och reparerar saker, handlar begagnat, slutat flyga…

      Professionellt: Utbildar allmänhet och proffs, debatterar, styrelseåtganden, skriver, bloggar, koordinerar samarbeten mellan institutioner, företag och organisationer…

      Testar olika saker och är ibland pain in the ass. Allt bli inte rätt, men strävar efter att bottna i vetenskap och ansvar.

  • Min fråga var riktad till Klimatskeptiker, men det gör inget. Själv slarvar jag en del med livsmedelsprodukter, fast är bra när det gäller att välja bort flyg och köpa begagnade saker.

    • Jag har el från vatten och vindkraft, och eldar med ”närodlad” ved vid behov. Jag cyklar mycket och kör inte bil ofta. Konsumerar inte massa prylar i onödan som jag inte behöver, utan jag köper gedigna saker som håller. Jag kan med säkerhet påstå att jag, som är skeptisk till hela den här ”klimatkris” hysterin, ironiskt nog orsakar mindre utsläpp än de politiska höjdarna och klimatalarmisterna som sällan lever som de lär.

  • Jag gör ungefär som du. En gång tyckte jag också som du, jag tror mycket beroende för att döva min gnagande oro. För mig handlar det inte om ”alarmism”, utan en saklig beskrivning om läget.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *