Mycket hårda vindar i fjällen

Av Martin Hedberg

Denna vecka blev/är blåsig. Framför allt blåer det kraftigt i Jämtlands- och Lapplandsfjällen. 15-20 meter per sekund och snöfall av och till, främst i lovart, dvs på de nordvästra sidorna av den kuperade terrängen.

Vädret präglas fortfarande av kontrasterna mellan högtrycket över Centraleuropa och lågtrycken som sveper förbi norra Skandinavien.

Även om vindarna avtar något så består vädertypen kommande dagar, dvs nordvästliga vindar. Det gäller även övriga landet, om än inte lika kraftiga vindar som i fjällen. Solen visar sig och luften är hög och klar. Det är vår södra halvan av landet och vårvinter den norra.

/Martin

      

About author View all posts Author website

Martin Hedberg

6 CommentsLeave a comment

  • Sitter i branäs och dom har stängt gondolliften ersatt med bussar som tar mellan 30-50 minuter innan man är uppe igen blir inte många åk. skandal. betalar mycket pengar för ett liftkort man inte kan åka för. inte ens mina barn 9o 12 år tycker dom nedre barnbackarna är roliga att åka i. kunde lika gärna varit hemma i småland o åkt. Jonas Andersson

  • Hej!
    Jag har alltid undrat över en sak..
    En sommardag när det blåser typ 1-3 m/s blir det väldigt ofta vindstilla när solen går ner på kvällen, d.v.s. spegelblankt på sjöarna 🙂 sedan på morgonen när solen går upp vid ca 05:00 så börjar det blåsa igen.

    Jag har försökt få information om varför det är så, och jag tror att du är rätt person att få ett bra svar av..

    Mvh Fredrik!

    Martin: Hej Fredrik. Det som sker är att termiken slutar och att det bildas en svag inversion när solen går ner. En inversion är att luften blir kall närmast marken (och att det är lite varmare några tiotals eller hundratalet meter högre upp).
    Vindar drivs av tryckskillnader, men när luften närmast marken (där du står och upplever hur det blev vindstilla) blir sval så förmår till slut inte luften på ett par hundra meters höjd att blanda om och driva vinden närmast marken. Däremot kan det fortfarande blåsa rätt bra högre upp i atmosfären.

  • Hej! Jag tycker det är himla obehagligt när det blåser mycket. Vart nånstans i Sverige blåser det minst? I världen? Vissa ställen, typ västkusten, känns det som det ALLTID blåser. Just nu är jag i mitten av sverige och ändå blåser det en jädra massa. Hur undviker man blåst? (alltså vindar över 10 m/s)

    Martin: Hej Ellinor. Om man inte gillar vindar så bör man leta rätt på platser där det dels mest är högtryck, dels där man är i lä för de vanligaste vindarna, dels där det är mycket friktion. Skall man leta rätt på en sådan plats i Sverige så bör man leta efter skogsområden precis öster om fjällen. Tipset kan vara att i alla fall undvika platser där andra gärna bygger vindkraftverk 😉

  • Hej,
    Hur fungerar det egentligen med vindriktningen? Om det denna vecka är högtryck över Centraleuropa och lågtryck över norra Skandinavien borde väl vindriktningen vara norrut, från högtrycksområdet till lågtrycksområdet. Jag tänker mig att naturen eftersträvar jämvikt och därför skulle vilja flytta luft från området med högt lufttryck till områden med lägre lufttryck. Varför har vi då nordlig eller nordvästlig vind den här veckan? (Med nordlig vind menar man väl att vinden kommer från norr, dvs blåser söderut..?)
    Eller är det inte så enkelt?

    Martin: Hej Tobias. Helt rätt så försöker naturen utjämna skillnader. Tryckskillnaden vill föra luft från högt tryck mot lägre tryck. Men eftersom jorden roterar så kommer luften att länkas av. Det hela är ett fenomen som kallas Corioliseffekten. Resultatet blir att luft strömmar vinkelrät mot tryckskillnaden, parellellt med isobarerna (linjer som visar var luftrycket är detsamma). En viss strömning från högt till lågt tryck sker trots allt. Detta pga friktion, vilken är stor framför allt närmast marken.

  • Du hade lovat mig att titta på statistik för att se om det verkligen stämmer det som vattenfall säger att det har varit torrt i Sverige och därför är vattenmagasinen ej fulla och därav höga elpriser.

    Martin: Hej Christophe. Så rätt, se senaste bloggen.

  • Hejsan.

    Jag undrar om det blåser lika mycket uppe i luften som nere på marken. Ska nämligen flyga idag men vet hur jobbigt det är när planet studsar runt pga hård vind. Så jag tänkte avakta till imorgon när det blir mer vindstilla..

    vad tycker ni?

    Martin: Det blåser oftast mer uppe i luften än nära marken. Men turbulensen, den oregelbundna vinden, är oftast kraftigare vid marken än högre upp.

    Vindhastigheten hänger samman med friktionen, vinden drivs ofta av förhållanden högre i atmosfären och marken bromsar vinden. Turbulensen har med friktion och topografi att göra. Markens oregelbundenhet gör att luften inte kan strömma jämt: det blir turbulens.

    I flygsammanhang talar man om lätt, måttlig och svår turbulens. De flesta som har flugit har varit med om lätt turbulens någon gång och det kan upplevas som besvärande. Några har någon gång upplevt måttlig turbulens. Det uppfattas som mycket besvärande, saker (och personer) ramlar omkull och man behöver bälte för att sitta kvar i stolen. Svår turbulens är mycket ovanligt (man gör allt man kan för att undvika situationer som kan skapa det). Att sitta fastspänd är nödvändigt för att undvika kroppsskador.
    Flygplan är designade för att klara av även svår turbulens. Man kan vara trygg i att det farligaste med turbulens är upplevelsen av sina egna upplevelser som tex illamående -vilket kan vara nog så besvärande, eller att man spiller varmt te/kaffe. Man behöver inte vara orolig för att flygplanet eller piloterna inte skall klara av turbulensen.

    Om du kan vänta till i morgon fredag med att flyga så kanske du skall göra det. Det kommer i alla fall att blåsa betydligt mindre över Sverige då. Men jag vill lämna en liten brasklapp: Uppe på flyghöjd händer det att det förekommer ”CAT”, Clear Air Turbulence. Det är turbulens som uppstår mellan luftlager med olika vindhastighet. Beroende på vart du skall flyga och på vilken höjd man väljer att flyga så kan det uppstå även om det är vindstilla på marken. Men som jag sade tidigare: Det kan kännas obehagligt, men är inte farligt. Givetvis gör piloter rutinmässigt vad de kan för att undvika turbulensen.