Ny asfalt skapar lokal värme på Arlanda?

Varmast, kallast och blåsigast 4 aug

Idag har det varit varmt i Västra Götaland. Men inte riktigt lika varmt som på Stockholm Arlanda igår (3 aug). Eller var det en felmätning? 29,8° sticker ut rätt mycket i relation till nr 2 på listan.

 

Varmast, kallast och blåsigast 4 augSkärmdump från Vädercentralen som visar gårdagens, dagens och morgondagens högsta noteringar.  Stockholm Arlanda noterar onormalt hög maxtemperatur till följd av asfaltsarbetet. (Idag är det 4 aug 2015 och följaktligen är ”igår” 3 augusti.) Skärmdump från vadercentralen.se.

Enligt kollegan Bengt Lindström på SMHI så har mätstationen på Arlanda noterat för hög temperatur de senaste dagarna till följd av att man lägger ny asfalt på en del av landningsbanorna. Det är stora ytor och mycket energi. Och när vinden ligger på från ”rätt” håll så påverkar det den lokal mätutrustningen av väder på flygplatsen.

Det här är kontrollerade data från SMHI, dvs observationen har gjort en korrekt avläsning av de lokala förhållandena. Dvs data är inte fel tex till följd av att utrustningen varit trasig eller kommunikationen skapat felaktiga data. Det kan man väl hålla med om, men jag ställer mig frågande till om det verkligen skall noteras som en adekvat temperaturuppgift i de historiska arkiven.

/Martin

About author View all posts Author website

Martin Hedberg

10 CommentsLeave a comment

    • Tja, vi talar ju ändå om medelvärden och då känner man ju kanske att adekvans är väldigt eftersträvansvärt för dokumentation och statistik. Men det är klart, en eller ett par outliers har ju inte samma påverkan som smältande glaciärer.

      • Nä, det kommer inte i närheten av den havsnivå vi hade under Eem för 120000 år sedan och som vi redan bokat in med dagens utsläppstempo. Frågan är bara hur fort, ingen vet eftersom det inte finns någon jämförbar uppvärmning på så kort tid historiskt.

        Finns lite mer runt Hansens papper här om någon är intresserad.
        http://martinhedberg.se/darfor-blir-det-ingen-ny-istid/#comment-53890
        Jag tycker det är bra att han och hans medförfattare drar ihop de rön som kommit under senare år runt bl a Antarktis. Lite märkligt är väl att det ska behövas ett känt namn som Hansen för att det ska bli lite mer uppmärksammat, studierna finns där sedan tidigare.

        Men det är kanske så att de flesta påverkas mer av ett enkelt språk och kända ansikten, än vetenskap.

  • Hej Martin. Så högsommaren komm till baka för enligt vad du sagt i tidningen aftonbladet så ska vi få 25 -30 grader hela augusti månad skulle vara glad för ett svar

    • Jag har inte läst vad de skrev ännu.
      Det jag sade att det skulle kunna 25 grader på platser i Götaland, Svealand och längs med Norrlandskusten kommande vecka och att det lokalt kunde bli uppåt 30 någon gång.
      Inte hela Sverige, inte hela dygnet, inte hela månaden (vare sig 30 eller 25).
      Men trots det varmare än det var förra månaden. 🙂

    • Det var inte vad Aftonbladet skrev, även om de är bra på att överdriva när det skriver om kommande väder.

  • Hej martin!
    Vart är det säkrast om man vill följa längre prognoser enligt dig? och hur ser det ut i slutet av Augusti? kommer temperaturen hålla sig på samma nivå hela månaden?

  • Ursäkta den sena reaktionen. Mycket intressant tema! Är mätningen korrekt dvs. har termometern lästs av riktigt och den fungerar som den ska så är detta värde mycket anmärkningsvärt. Själv hade jag i Täby 20,8 C som max den 3 aug 2015 (22 årig välkalibrerad mätserie).

    Om nyasfalterade banor kan ge så extrema avvikelser (antagligen minst +5 grader varmare än det ”borde” ha varit, troligen ca +9 grader) så manar det till eftertanke. Jag antar att de inte har asfalterat precis under termometern. Finns det kartor/bilder? Kan alltså asfalt ”på håll” ha så stor betydelse i en i övrigt blandad terräng? Det borde betyda att även de gamla banorna med visserligen långt ljusare asfalt ändå borde ha kunnat påverka temperaturen med minst någon grad jämfört med om det hade varit skog eller gräs. ”Urban heat island” effekten kanske också gäller avlägsna flygplatser och motorvägsnära stationer i allmänhet. Och flygplatser utgör väl en viktig del av mätstationerna(?)
    Finns det mer skrivet om detta?