Vem vill ha annonser?

Det är ett gissel med annonser. Mediaföretagen behöver (?) dem för att finansiera verksamheten, bolagen använder dem för att marknadsföra sina produkter, men få användare uppskattar annonserna.

Annonser gör att sajter laddas långsammare, de stör ofta användarupplevelsen och annonsföretagen läser av och delar/säljer/använder information om besökarens surfvanor, preferenser, intressen mm som de kontinuerligt samlar på sig. Besökarna kommer sällan till en sajt för att läsa annonser, nej man besöker en specifik sajt för att man är intresserad av innehåll, content.

Om man inte vill se annonser på nätet så är det lätt att undvika. Det finns ”Ad Blockers”, ett insticksprogram till din browser, som helt enkelt blockerar annonser så att de inte presenteras. Det finns givetvis metoder för annonsörerna att undvika upptäckt, men i grunden är en sajt tvungen att markera annonser som just annonser och de kan därmed rätt så enkelt blockeras.

Men grunden i AdBlockers är inte att stänga ute alla annonser, utan att förändra annonsmarknaden så att annonserna inte stör användarupplevelsen alltför mycket.

Samtidigt så måste ju rimligen de som driver sajten, skriver texter, utvecklar och underhåller tekniken mm få någon form av lön för mödan. Hur skall man lösa det?

Det enkla och givna sättet är att sälja ut visst utrymme till externa bolag för att visa annonser. Ytterligare problem som kan uppstå är rent journalistiska, tex frågan om allt för nära samarbeten mellan annonsörer och redaktionellt innehåll, eller om media underlåter att granska sponsrande bolag lika hårt som andra. Där är vi nu, med annonser.

En del tidningar skapar ”plus”tjänster, login eller helt enkelt digitala prenumerationer för att skapa nya intäktsströmmar. Det är väl gott så, men jag frågar mig varför man oftast fortfarande tvingas se annonser parallellt med det utvalda redaktionella materialet. (När jag har frågat så får jag svaret att det är samma som i papperstidningen. Ett klent svar som inte håller.)

Nyss snubblade jag över Wireds lösning. De anger att 20% av trafiken till deras sajt använder sig av AdBlockers. Det är ett inte oväsentligt bortfall av intäkter. Jag har hört ännu större andelar för andra sajter/marknader.

Wired uppmanar läsaren att agera efter två förslag. Det ena går ut på att ”vitlista” (white list) wireds domän till ditt AdBlock program. Det betyder att att du kommer att se Wireds annonser. I gengäld gör de vad de kan för att hantera annonserna på ett hyggligare sätt. (Det framgår dock inte om det bara gäller de som har AdBlock och har whitelistat Wired.)

Metod nummer två går ut på att prenumerera på en annonsfri edition av Wired. För 1 dollar per vecka så slipper man annonser helt och hållet.

Jag tycker att det är hyggligt. När 20% av användarna på ett tydligt sätt säger ifrån så gör man klokt i att lyssna och förhålla sig till deras åsikter. Och att göra det på ett annat sätt än att kriga mot AdBlock’s.

Antigen anpassar man sig eller så får man göra så pass tilltalande och kreativa annonser samt presentera dem på överenskommen plats så att folk faktiskt vill se dem. Som en metafor på hur det var med annonserna innan biofilmer för 20-30 år sedan.

Vi får se hur resan går, förhoppningsvis behandlas användaren bra samtidigt som den respekterar att någon måste finansiera innehåll och tjänster. På något sätt. Hyggligt.

/Martin

PS. Här på bloggen har vi som bekant inga annonser. DS.

               

About author View all posts Author website

Martin Hedberg