Vinterdäck på!

Av Martin Hedberg

Lågtrycket har nu passerat Sverige och dragit in över Finland. Det lämnar utrymme för kallare luft från norr att strömma ner över Sverige. Och det är just det som sker.

I kombination med relativt klara nätter så sjunker temperaturen ytterligare. I Norrland har det ju redan varit såväl flera dagar med minusgrader som snöfall. Men för folk i söder så kommer kommande dagar att vara årets första riktiga känning av vintern.

Väderläget gör att man redan under torsdagsmorgon kommer att ha allmänt med minusgrader och frost i Svealand. På fredag morgon är det samma sak för Götaland. Undantaget är platser i närhet av öppet vatten som fortfarande värmer luften. Men å andra sidan kan det där uppstå dimma och i samband med det även frostpåläggning. Så väder blir det i alla fall.

Det blir alltså minusgrader under natten och morgontimmarna, men under dagen så gör solinstrålning dels att det blir lite varmare, dels att luften blandas om. Bägge resulterar i att temperaturen klättrar några grader. Det blir alltså inte minusgrader hela dagarna i södra Sverige.

Jag flaggade tidigare i veckan för att det är hög tid att sätta på vinterdäcken på bilar och andra fordon. Det gäller i ännu större utsträckning nu. Man måste dessutom med sin körstil ta höjd för att andra trafikanter kanske inte har bytt däck.

Men notera att det inte blir halt bara för att det blir kallt. Det krävs fruset vatten också. Men det kan/kommer att förekomma, om än inte i så rikliga mängder: Det kan dels kondensera ner vattenånga från luften, dvs frost. Dels kommer det att uppstå lite lättare snöfall, dels kan det förekomma lokal nederbörd i anknytning till lite större vattendrag i samband med konvektion över dessa.

En sådan här situation med minusgrader och eventuellt lätt nederbörd skulle man inte varna för i januari. Men eftersom det är oktober och årets första lite mer omfattande känning av vintern i en stor del av landet så kan det vara befogat. Man kan vara lite ringrostig, eller måste ta höjd för att andra kan vara det.

Har vintern kommit för att stanna? I norr: Ja. I söder: Nej, mildare luft kommer in i nästa vecka. Men vi rör oss så sakteliga mot mer vinterlika förhållanden.

/Martin

PS. Och ni som har frostkänsliga växter ute: Dags att plocka in dem under tak eller täcka över dem. DS.

About author View all posts Author website

Martin Hedberg

29 CommentsLeave a comment

  • Just nu, står det att de ska snöa både på Måndag och Tisdag i norrköping.. Men det e ju 5-6 Dagar kvar, Så det lär väl bli ändrat 100 gånger tills dess, men hoppas de kommer lite snö.

  • Jag sa ju att det blir mildare nästa vecka i södra sverige tycker att det är onödigt o lägga på vinterdäcken än .Efter som det blir mildare o på pluss sidan dygnet runt ,skruvar på vinter däcken i december .Så Martin det blir ingen vinter i södra sverige

  • Tittade två gånger idag på dina prognoser. Hur i kan det skilja 18 grader mellan två prognoser på två timmar och fem dagar framåt. Gör ni så olika körningar så är det väl fel att lägga ut dom. Eller hur menar du Martin, vad ska man ha dom till.
    Jag tror inte på dina profetior längre….

  • Hej Martin du skriver vinterkänning i södra sverige hehe kul skämt .Det blir ju mildare i nästa vecka .O det milda vädret kommer o bestå vi kan få tillfälligt kallare i gen .Men det är bara TILLFÄLIGT det är ju upp till var o en o sätta på vinter däcken.Själ så tänker jag sätta på vinter däcken den första december då det är lag på det .onödigt o köra på vinter däck i onödan förbrukar ju mera bensin då

    Martin: Japp, prognosen säger att det blir mildare igen i nästa vecka (vilket jag också skrev). Men/och jag håller med dig. Jag borde ha skrivit att det bästa, om man har möjligheten, är att låta bilen stå de dagar som det är vinterlikt väder i söder.

  • Eller hur Martin så har jag rätt att det milda vädret kommer o bestå .Så denna tillfälliga kylan som vi har är den enda såkalade vinter dagarna som vi kommer o få .

  • Ylva! Du irriteras av datorkörningar som från ena körningen till den andra går från ena ytterligheten till den andra? Jo, det är precis de kan göra och understundom ska vara i stånd att göra. Annars vore något fel på dem!

    Men dessa prognoser ska inte användas direkt utan i ett ensemblesystem. Så t.ex. angav yr.no och SMHI (som använder ECMWF) i sin förra körning (i natt) +2 för min ort nästa torsdag, +8 i sin senaste (i dag).

    Genom mina kollegor utomlands vet jag att ensemblemedelvärdet av ECMWF:s 50 prognoser gav +4 i bägge körningarna, vilket har mycket större chans att slå in om en vecka.

  • Hej igen! Vet inte om jag förtstår dig rätt, men menar du att t.ex. smhi gör justeringar och säger +4 i sina prognoser, och att klart.se bara visar datakörningarna. Eller är det tvärt om? I vilket fall som helst är det väl den som presenterar prognoserna som ska visa den ”mest sannolika” temperaturen.

    Mvh
    Y

  • Ylva!

    En enskild datorkörning, från vilket land den än kommer, visar inte “den mest troliga utvecklingen”. Oftast är det inte långt ifrån den mest troliga, men ibland kan det bli väldigt långt ifrån – med sedvanliga drastiska hopp. Låt mig förklara:

    Du kommer till ett samhälle med 500 invånare och vill skaffa dig en uppfattning om medelåldern hos dem som bor där. Vad du då skulle kunna göra är att fråga första bästa människa som du möter. Det är stor chans att denne är ganska typisk för samhället och har en ålder som inte skiljer sig så mycket från genomsnittet.

    Nästa människa du möter är med stor sannolikhet också typisk och har en ålder som rätt väl motsvarar medelvärdet, men inte är identiskt med den förre typiske invånaren.

    Detta är vad som normalt sker med datorkörningar: de hamnar någonstans nära ”det mest troliga” och skiljer sig inte så hemskt mycket från varandra.

    Men när du i det lilla samhället söker utröna medelåldern på detta sätt är det en inte försumbar risk att den förste du möter är en 89-årig pensionär. Och kanske är näste en 5-årig småunge. Det är detta som du råkat ut för med kraftigt ”hoppiga” datorprognoser för just din ort.

    Men ingen kritik kan riktas emot datorerna, lika lite som mot att ovanstående samhälle tillåter invånare som är mycket unga eller gamla att vistas ut på gatorna! Felet ligger i att tro att det är på detta sätt man bedömer den typiska medelåldern. Rätt metod är (givetvis) att intervjua ett större antal slumpvis valda invånare och sedan beräkna medelvärdet.

    Detta är också principer för de sk. ”ensembleprognoserna” som det europeiska vädercentret ECMWF utvecklat sedan 1992. Trots att de europeiska meteorologiska instituten har investerat hundratals miljoner kronor har de inte funnit anledning att använda det speciellt mycket. Detta beror inte på att ensemblesystemet är dåligt. Tvärtom, dess prognoser representerar verkligen ”den mest troliga” utvecklingen, har mindre fel och är väldigt ”stadigt” från ena körningen till den andra.

    Att ensemblesystemet producerar bättre och mer användbara prognoser än de som t.ex. kommer ut via yr.no:s och SMHI:s websajter, är väl känt av de europeiska meteorologiska cheferna som varje år på ECMWF:s årsmöte betygar sin stora beundran över ensemblesystemets ständigt förbättrade kapacitet och ger forskarna på ECMWF ytterligare miljoner till att ut veckla och förbättra det.

  • Finns det någonstans man kan få tag på dessa ensambleprognoser? Varför finns inte dessa här på klart.se om de är så mycket bättre?

    Martin: Vi skall se om vi kan lägga upp någon punkt på sajten.

  • Jag tittar flitigt på den privata halländska vädersidan http://eftra.org, och där förkunnade upphovsmannen att det lågtryck som igår drog in över Norrland, förde med sig en s k ”Kanadensisk köldvirvel”, ett mycket ovanligt fenomen, som senast observerades under köldurladdningen december 2010. Såhär tidigt på året har fenomenet aldrig förr observerats. Vad är då denna ”Kanadensiska köldvirvel”?

    Jo, det är ett geografiskt begränsat område med betydligt lägre lufttryck och lägre temperatur på höjden, än i omgivningen. I nuläget ligger centrumet av köldvirveln över Norska havet, där temperaturen ca 1500 meter upp i luften är mellan 70 och 80 minusgrader. Samtidigt är det ”bara” mellan 20 och 40 minusgrader över Arktis, vilket tyder på att kalluften har sitt centrum över våra trakter, medan Grönland har förhållandevis mild väderlek. Skillnaden mellan nu och december 2010 är att det är betydligt mildare vid markhöjd, eftersm både vattenmassor och land är uppvärmda, vilket gör att det dagtid blir plusgrader i södra Sverige. Hade det varit december, hade det varit 10-15 minusgrader även mitt på dagen.

  • ”Martin: Vi skall se om vi kan lägga upp någon punkt på sajten.”

    Det skulle uppskattas högt av mig. Ju mer och detaljerad information om ensemblesystemet desto bättre.

  • En försmak av vad ensembleprognoserna är kan man få t.ex. på http://www.wetterzentrale.de där det sk. ”ensemble mean” presenteras från amerikanska NCEP och europeiska ECMWF. Meteorologiska fenomen som bara uppträder i en minoritet av de 50 prognoser som utgör ”ensemblerna” raderas ut eller dämpas i medelvärdesbildandet vilket gör att det atmosfäriska strömningsmönstret blir mindre detaljerat. Detta stör en del inbitna meteorologer eftersom ”atmosfären kan inte se ut så”. Detta är nog sant, men här handlar det inte om att visa undervisningsmaterial i meteorologi utan att göra mer noggranna och stadiga prognoser. Ty vad är det för mening att ha tjusiga detaljer i prognosen om de är mindre troliga?

  • Värmen som kommer nästa vecka är en naturlig TILLFÄLLIG sak som händer på senhösten,inte tvärtom.Vintern kommer som alltid säkert även till skåne och gotland men dock kanske senare än vad många inklusive mig själv önskar.Det kan bli i januari eller april för den delen men den kommer.Och jag hoppas det sker innan Luciadagen för en grön jul är fan inte äkta för mig i varje fall.

  • Har hört att det ska bli en slaskig start på vintern men vad ska man tro om den senare halvan från december och framåt som exempel??

  • Ordentligt fel där igen,inte det minsta nytta av vinterdäck i veckan. Snarare borde du tipsa om oss att införskaffa paddlar istället! Finns det ingen möjlighet att ifrån land till land följa väderutvecklingen och använda data till detta. Ungefär som man använde de manuella lokala mätstationerna. Om datorn tror att det skall bli snö i Sverige men man ser att det på vägen endast ger regn i tex Danmark. Är ni inte så skickliga att då kunna utesluta snö här i Sverige?

    Martin: Det är inte nödvändigt med snö för att det skall bli halt på vägarna. Det duger gott med regn (vilket föll/faller på många platser i Götaland idag) i kombination med minusgrader (vilket väntas under natten -på många platser även i Götaland).

    Det bästa tipset är att låta bilen stå. Men om man nu måste använda den på fredagen och det inte är en försumbar sannolikhet att det finns is på vägarna, skall man inte flagga för det då?

  • Anders, du hänvisar ofta till att det är vi vanliga människor som skall lära oss att förstå oss på datorprognoserna eller väder. Men ifall ni säger regn under hela dagen, och samma prognos visas under hela dagen, men i verkligheten kom inget regn alls-är det då inte fel på er meteorologer som inte går in och ändrar prognosvisningen? Är det fortfarande datorns fel? Lokala variationer, är det ifrån Herrljunga till Varberg? Fågelvägen 20 mil. Sitter ni bara och tittar på, när prognosen blir fel? Och lutar er tillbaka och tar en kopp kaffe till, klappar lite på datorn och säger-bättre nästa gång, kompis!

  • Enligt de flesta däckfabrikanter bör vinterdäcken köras in några mil (även gamla )de blir hårda över sommaren och ger sämre grepp i början .Så man borde bytt för en vecka sen iallfall !

  • Dubbdäck är inte bra för varken hälsan eller miljön så använd dubbfria vinterdäck istället! Speciellt i stadsmiljö. Det borde förbjudas helt i Sverige, som i Tyskland.

  • Svar till Henrik: Mina kollegor bland meteorologerna, också utanför Sverige har via yr.no, smhi.se och andra sajter valt att mer eller mindre (mest mindre) omodifierat pytsa ut den senaste datorprognosen. Detta, vad jag i ett tidigare blogginlägg (inte utan en viss uppskattning) kallat ”IKEA prognoser”, tvingar den ”vanliga” icke-meteorologiska allmänheten att skaffa sig viss ”snickarerfarenhet”, dvs ta över meteorologens jobb och själv pussla ihop en användbar prognos genom att

    1) justera mot nuläget genom att hålla sig a jour med nuläget,

    2) justera för systematiska fel genom att följa upp datorprognoserna samt

    3) ignorera eller dämpa mindre troliga prognosförslag genom att konsultera tidigare körningar och andra modeller.

    De sk. ”ensembleprognoserna” tar itu med punkt 3). I ditt fall skulle det yttra sig så att medan en enskild datorprognos kan ge intryck av regn eller icke regn med 100%-ig säkerhet skulle du nu få en sannolikhet > 0% och < 100%, utifrån vilken du själv kunde fatta beslut beroende på hur känslig din verksamhet var för regn.

  • Godmorgon !
    Bilkörning överhuvud tagit är hälsovådligt och dyrt därför cyklar jag till jobbet varje dag året runt och kör odubbat 😉

  • Jag sökte på nätet efter lite statistik när första snön brukar falla i Sthlm men hittade mest statistik om när vintern brukar komma (dygnsmedeltemperaturen är 0,0°C eller lägre fem dygn i följd) men inget om när första snön brukar falla, finns det någon sådan?

  • Prognos för idag: Soligt och 0% molnighet.
    Verkligheten: Mulet och ingen sol syns på himlen.
    🙁

    Martin: Det är uppenbarligen olika på olika platser. I Stockholm skiner solen både i prognosen och i verkligheten. 🙂

  • Martin, klart man skall tipsa om vinterdäck. Men du lät lite som en kvällslöpsedel och prognosen visade betydligt mer vinter än det blev.Sedan förstår jag inte varför man skall ställa bilen, det är bara att anpassa körsättet efter väglaget. Dessutom är det inte många som kan låta bilen stå, vi måste ha den. Säkerligen blir det minst en månad till med regn i Götaland.

Lämna ett svar till Richard Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *