Finn Malmgren del 1

Av John Polman

I SMHI:s matsal i Norrköping står en stor vit staty av ovannämnda man. Så låt mig berätta om denne meteorolog och hans fascinerande levnadsöde.

Finn Adolf Erik Johan Malmgren föddes den 9 januari 1895 i Göteborg och växte upp i Stockholm, där hans far var postdirektör.  Efter studier i Göteborg, Sundsvall och Stockholm kom han 1912 till Uppsala och läste bland annat arkeologi.

Efter fil.kand.-examen 1916 blev han anställd vid professor Axel Hambergs observatorium i Pårtetjåkko i Sarekmassivet.

Han återvände till Uppsala 1920 som amanuens vid Meteorologiska institutionen. Året därpå fick han tjänst som assistent vid Svenska Hydrografisk-biologiska kommisionen på Bornö hydrografiska fältstation i Gullmarsfjorden på västkusten. Därefter inleddes en mycket intensiv och äventyrlig period i hans liv.

Han blev antagen och medföljde den norske polarforskaren Roald Amundsens ishavsexpedition 1922-25 bland annat på motorfartyget ”Maud”.

Året efter hemkomsten deltog han som ende svensk i Nordpol-expeditionen med luftskeppet ”Norge”, som efter flygningen över Nordpolen landade i Alaska.

Med sina erfarenheter och kunskaper om expeditionerna doktorerade han 1927 i meteorologi med en avhandling om havsisens egenskaper. Han anmälde sig också till Italia-expeditionen med ett liknande luftskepp som ”Norge” trots att konstruktören italienaren Umberto Nobile fått stark kritik för brister i konstruktionen efter ett allvarligt olyckstillbud under Norge-expeditionen.

Fortsättning följer i nästa blogg.

/John

About author View all posts Author website

Martin Hedberg

2 CommentsLeave a comment

  • Nu blir jag nostalgisk. När jag studerade och forskade på Meteorologen i Uppsala i början av 80-talet fanns Finn Malmgrens skidor eller snöskor kvar där och min handledare Sven Israelsson talade stolt om för mig att han hade samma tjänst som Finn Malmgren hade…

Lämna ett svar till Thorsten Schütte Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *