Varför ramlar inte molnen ner?

Alla har vi tittat på moln och fascinerats över dess former och utseenden. Men hur länge sedan var det som du ställde dig frågan ”Varför ramlar de inte ner?”?

Kanske du inte minns. Då har du nog varit vuxen för länge. Barn ställer bra frågor om hur världen fungerar, men vuxna tar många saker för givna, trots att de inte har några vettiga svar på de bra frågorna som barn ställer.

Så. Om molnen nu består av vatten (eller hur?), varför ramlar då inte molnen ner som vatten brukar göra?

Jovisst kan det regna eller snöa. Men alla moln blir ju inte regn. Och det är inte ens så att molnen alltid försvinner genom att de regnar eller snöar bort.

Så hur kan de stanna uppe i luften så länge utan att ramla ner? Här kommer en liten film som förklarar detta, och lite till.


Filmen kanske ger dig fler frågor du vill ha svar på? Förhoppningsvis hjälper den till att öppna sinnet lite, dels för att ställa frågor, dels för att söka svar.

Filmen är producerad av ”It’s Okay To Be Smart”. En fras vi kan skriva under på.

Men frågan är hur vi fortsätter vara smarta om vi inte ställer oss relevanta frågor. Tex ”Vad är en relevant fråga?”.

Ju mer teknologiskt avancerat samhället blir, desto mer fjärran kommer vi från de grundläggande frågorna, och svaren. Nä, det behöver inte vara en sanning och det gäller inte i alla lägen, men det ligger en del i påståendet.

Barn av idag vet hur man producerar film, men känner inte igen brännässlor. Än mindre de biokemiska reaktioner som gör en brännässla till en brännässla. Behöver man det? Det var ett exempel hämtat från verkligheten, det är inte allmängiltigt, men jag tror ni fattar galoppen. ”Det är roligare och mer givande att göra film än att veta hur en brännässla ser ut.”

Visst, men kidsen kan klicka på skärmar och använda avancerade mjukvara. Men få fattar varken tekniska bakgrunden till filmproduktion (slutare, bländare, brännvidd, brytningsindex…), historiken till foto och film (exponering av silverplåtar, framkallning, fixering…), eller programmering av de superavancerade telefoner, datorer och fildelningssystem som de använder för att göra filmen.

Måste man det?

Det kan nog vara såväl nyttigt för allmänhälsan som intellektuellt intressant att ha koll på såväl historia som fysiken runt omkring oss. Till exempel varför inte molnen ramlar ner.

Och nu kommer twisten: Det finurliga med dagens teknik är att kidsen kan lära sig fantastiskt mycket mer än vad vi föräldrar kunde när vi var små.

/Martin

About author View all posts Author website

Martin Hedberg

1 CommentLeave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *